PRESENTACIÓ

Enguany encetem el blog de la biblioteca on hi trobareu diversos materials i recomanacions que us poden ser útils i que complementen la nostra aportació al site web que la biblioteca té dins la pàgina de l'escola.
Esperem que ho passeu bé i que en pogueu treure profit.

noviembre 25, 2010

Homenatge a Josep Pla

JOSEP PLA. (1897-1981)
Vègeu també la video entrevista de Joaquin Soler Serrano al blog: entrada mes novembre)

Tot i ser un personatge controvertit per alguns sectors de la cultura catalana que no li van reconeixer el seu mèrit en vida, la seva obra completa amb més de vint-i-cinc mil pàgines, realitzades en un moment que la llengua i la cultura es trobava en hores baixes, parla per ella mateixa i no només és valuosa pel seu volum sinó per la varietat de temes i la qualitat dels judicis que ens aporta sobre un munt de contrades i països, però sobretot sobre la nostra terra, el nostre tarannà i el d’alguns dels protagonístes de la nostra història més recent.
De tota la seva aportació podem destacar la que va fer arrel dels seus nombrosos viatges en una època en que les classes treballadores no acostumaven a viatjar (no hi havia els vols barats, ni internet i molt menys google earth) per tant a través dels seus dietaris de viatges i reculls de la vida quotidiana a diversos indrets on havia estat obria la societat catalana al món a través de la finestra dels seus escrits en un moment històric en que no hi havia gaires contactes amb l’extranger.
Fou un dels primers en visitar la Unió Sovietica (any 1925) pocs anys després de la revolució d’octubre de 1917. Va viure a Roma, París i Londres on va ser corresponsal (gairebé vint anys fora d’Espanya). Va viatjar pels països nòrdics, Amèrica del Sud i ens va obrir les portes de l’estat d’Israel, pocs anys després de la seva creació.
Acostumava a viatjar en vaixells petroliers on tenia, donada la lentitud del viatge, temps per escriure, reflexionar sobre el que havia vist i sobretot temps per llegir. Pla era un gran lector (avui es pot veure el catàleg de la seva biblioteca- la va llegar a Palagrugell i es recull a la seva Fundació). L’amplitud dels seus coneixements i les seves lectures les abocava, sense cap mena de pedanteria amb un sentit molt pràctic en els seus escrits, domninats per un estil directe, intel•ligible per a tothom, amb la voluntat d’arribar al major nombre de persones possible, fent de l’ofici de periodísta i d’articulísta un ofici d’escriptura de qualitat i en català.
La seva és doncs una literatura d’observació, de testimoniatge, cada cop més, el retrat d’una època, front a la literatura d’imaginació.
Per contra de la imatge d’home rústic i allunyat de la civilitcació que pretenia donar (va retirar-se al seu mas de Llofriu - després de ser el sots-director de La Vanguardia, durant un curt període acabada la guerra cívil – lloc des d’on enviava les seves cròniques setmanals a la revista Destino i les seves aportacions literàries a l’editorial Selecta i després a Destino) Pla tenia una visió molt clara dels polítics, artístes i gent notable del seu temps. De molts d’ells en va fer la biografia o en va aplegar semblances que anaren apareixent periodicament en la seva sèrie d’Homenots. Però a nosaltres ens agradaria acabar aquesta semblança a mode d’homenatge recomanant la lectura d’alguns o part dels seus volums de L’obra completa
• Aigua de mar ; En mar
• Sobre Paris i França
• El meu País ( Reflexions sobre l’Empordà, La Substància, el meu poble)
• Els pagesos
• Les Illes
• Tres Guies (La Costa Brava, Mallorca, Menorca i Eivissa, Catalunya).
• Itàlia i el Mediterrani. (Escrits italians. Les beceroles del Mediterrani)
• Les Amèriques.
• El que hem menjat.
• El quadern gris (un dietari)- ficció.

noviembre 09, 2010

Activitats. Escriptura Creativa

Aprofitant la creació de la nova plataforma moodle de l'escola (Aula Virtual) enguany els alumnes de 4t d'E.S.O poden fer el curs senzer amb aquest sistema on hi troben aplegats tots els recursos, dossiers i materials que els permeten portar a terme el projecte d'Escriptura al llarg de tot el curs. 
 
Programa.
  • Introducció.                                                                                     
  • L’Objectiu de la vostra història (storygoal).                                
  • L’escena d’obertura. Fer la primera escena; posar-s’hi i saber enganxar al lector.                                                        
  • L’elecció d’un punt de vista narratiu.                                           
  • Coneixer el temps narratiu.                                                          
  • Elements bàsics: argument, personatges, conflicte i estructura         
  • Personatges i la seva caracterització.   Construcció del personatge       
  • Argument en relació als personatges.                                     
  • Argument – conflicte.                                                                     
  • El que hem de tenir. Argument i estructura                                          Argument                                                                                         Estructura                                        
  • Linea cronològica.                                                             
  • La recerca i la localització.                                                           
  • Com ho expresem tot plegat; la construcció del text; desenvolupar l’escena (situació).                            
  • Transicions o “sequels”                                                     
  • Causa i efecte                                                                               
  • Desanvolupament. Posar-se a escriure. Per fi !!           
Revisió i diagnosi del text. Com apedaçar-lo abans de reescriure o de llençar el que hem fet.                                        

Wallace Stegner

 
Sovint a l’hora de recomanar llibres o autors, fins i tot quan anem de llibreries, caiem en l’error d’anar pel camí d’un seguit de modes editorials que marquen les nostres lectures i un cop passada la fogarada comercial que les ha originat només uns quants escriptors es salven de la crema que n’hauriem de fer o de deixar-los condemnats a les nostres lleixes perquè vagin agafant pols i humitat. Aquests indultats serien aquells realment bons, que escriuen amb honestedat, que tenen realment alguna cosa a dir-nos, i a banda de fer-nos passar una bona estona fins i tot saben commoure’ns i després d’haver-los llegit podem afirmar que ens han fet créixer com a persones. En aquesta secció mirarem d’aplegar algunes notes esparses sobre ells esperant que en pogueu treure profit tot animant-vos a que els conegueu de la millor manera possible. Llegint la seva obra.      


Wallace Stegner, nat a Iowa l’any 1909- mort a Santa Fe /New Mexico 1993, pertany a aquest grup, i malgrat tenir més de vint-i-cinc llibres publicats entre ficció i no ficció[1] en 60 anys de carrera i d’haver guanyat un Pulitzer l’any 1972 i el National Book  Award, és un autor poc conegut a les nostres contrades. S’ha començat a traduir al castellà i al català molt tardanament gràcies a la col·lecció Libros del Asteroide (anys 2008, 2009, 2010).  Si més no, les tres obres traduides fins ara són potser les mes representatives de la seva trajectòria. Aquest fet lluny de desanimar-nos pot ser un incentiu per aquells que tingueu un bon nivell d’anglès o esteu preparant el F.C.E. de Cambridge per demanar els seus llibres per Internet via Amazon.com (Nosaltres ho hem fet i val la pena. A banda que als U.S.A els llibres són més barats que ací.)
 Reconegut per tothom com un autor sòlid i coherent que practicava el que predicava,  la seva obra de no ficció es centra en la preservació dels espais naturals de l’oest nord-americà, les biografies i la didàctica de l’escriptura creativa ja que del 1939-1945 va menar diversos cursos d’escriptura a la Universitat de Harvard. També va donar classes de literatura a les de Utah i Wisconsin i des del 1964-1971 va posar en marxa, endegar i sistematitzar el programa d’Escriptura Creativa de la Universitat d’Stanford (Califòrnia) tot convertint-lo en un dels més prestigiosos del país. Els seus companys el reconeixien com the leading teacher of writing of his generation. Però el gruix de la seva aportació i el seu prestigi descansen en la seva obra de ficció que té com a motiu central la recerca de la identitat personal i regional, artística i cultural a través de temes com l’amistat, la família,  la complicitat única i duradora que s’estableix amb el vincle matrimonial, les relacions pares i fills, les diferències entre generacions, la resiliència, la lluita contra l’adversitat, l’acceptació de la malatia i la mort, la relació de l’home amb l’entorn natural i el paisatge, la botànica i la jardineria, l’art i la seva història, la cultura i l’aprenentatge a través dels viatges.
Algunes  Lectures

  • The Big Rock Candy Mountain 1943
  • Recapitulation 1979 (sequel to Big R. Candy Mountain)
  • All the Little Live Things  1967
  • The spectator bird 1976 (sequel to All the little live things)-(El pájaro espectador Venda octubre 2010)
  • Angle of Repose 1971                               (Ángulo de reposo 2009)
  • Crossing to Safety 1987                            (En lloc segur, En lugar seguro 2008   )



[1] Vegeu a la xarxa : Books by Wallace Stegner, an annotated Bibliography de T. H Watkins per fer-nos una idea global de la seva trajectòria literària (12 pàgs).

Lectors d'e-books i enllaços de pàgines de recomanació i descarrega



Pàgines de comentaris de llibres, autors i literatura on podem trobar enllaços d'e-books per al nostre lector.









Consells per explicar contes als nostres fills

Josep Pla (Joaquin Soler Serrano l'entrevista i presenta la seva trajectòria literària)

Josep Pla entrevistado en "A fondo" from Bussot on Vimeo.