PRESENTACIÓ

Enguany encetem el blog de la biblioteca on hi trobareu diversos materials i recomanacions que us poden ser útils i que complementen la nostra aportació al site web que la biblioteca té dins la pàgina de l'escola.
Esperem que ho passeu bé i que en pogueu treure profit.

julio 04, 2013

Biblioteques escolars i era digital (summer thoughts).



En una societat on la majoria dels nostres infants romanen impàvids un bon grapat d’hores davant els aparells de TV i els nostres joves, o no tant joves, sovint en lloc de veure, viure i gaudir del cicle natural de l’any s’ho expliquen tot des dels seus “smart devices” en un nou joc de miralls, propiciat per les companyies de comunicació, on les interaccions humanes bàsiques s’han de tamisar sempre per “l’aparell en qüestió” l’encaix de les biblioteques a l’era d’internet seria un tema dels que no maten peix, com dirien al meu poble.  
            Tot i així, uns investigadors de la Universitat de Granada van publicar un article a la revista Science afirmant que les biblioteques s’han d’adaptar a l’era d’internet i canviar el seu paper a la societat, ja que “Sant google” ha assumit bona part del seu paper i si no canvien podrien acabar desapareixent. El debat social està servit. Al New York Times a la seva secció espais per al debat, el desembre passat, es preguntaven si encara necessitem les biblioteques. Jo crec que si, i no perquè sigui part interessada, que ho sóc, sinó perquè estic d’acord modestament amb Harold Bloom on al seu article Como leer y porqué ens dona les raons per les que val la pena que dediquem els nostres esforços a les biblioteques i especialment a les biblioteques escolars, destinades als joves.
            Unes biblioteques que hem de despullar d’academicisme i haurien d’esdevenir quelcom més que un espai on estabular els nostres infants entre extraescolars per que facin els deures.
            L’altre dia quan vam llegir un article de Julian Marquina on afirmava que les biblioteques escolars són territoris privilegiats per als alumnes de totes les edats on trobaran el camí per adquirir les competències que els resultaran imprescindibles per moure’s  pel món de la informació i la comunicació i que només a la província d’ Ourense  són cent quaranta-cinc i guarden uns set-cents mil volums, m’adonava que si, cal canviar alguna cosa. Tot aquest esforç no es pot perdre. No n’hi ha prou, ni serveix per a res  prendre actituds victimistes. Hem de mirar endavant, aprofitant tots els avantatges que les tic ens proporcionen i associar-los amb els que ens aporten les biblioteques en el nou marc de l’aprenentatge significatiu.
             Per fer-nos una idea , només la nostra biblioteca serva un volum de  més de catorze mil cinc-cents llibres i unitats documentals de totes les àrees de coneixement de la CDU. És un patrimoni cultural important a tenir en compte per la comunitat de docents a l’hora d’elaborar nous projectes i materials de coneixement, siguin digitals o no.
            Es per això que cal endegar a banda de la catalogació de materials una digitalització del catàleg i una política de col·laboració més estreta amb els docents, no per crear un pla lector, sinó per que tinguin coneixement dels materials dels que disposen i resten al seu servei. Només amb això i amb les propostes de dinamització lectora que ja es porten a terme amb assignatures d’escriptura creativa o d’animació lectora els nostres joves podran valorar i aprofitar un patrimoni que tenen de vora seu i que els ajudarà a formar-se com a individus amb un cert sentit crític. 




 PS. Les Pintures són reproduccións de Wong Fei Liu i d'Edward B. Gordon.

No hay comentarios: